Udvidelsen til dobbeltspor
Udvidelsen har stået på siden slutningen af 90'erne.
Onde tunger har påstået at anlægsarbejdet har været planlagt med så
mange forstyrrelser for brugerne som muligt så man over for politikerne
på Christiansborg har kunnet dokumentere lige præcis hvor besværligt at
det vil blive at udvide sporkapaciteten mellem København og Ringsted med
flere spor via den såkaldte udbygningsløsning.
Mange parceller langs banen har måttet betale en pris
for udvidelse. Gennem Stenløse har man forsøgt forskellige nye teknikker
til at opføre støjmure. Måtte de bare holde, så husene ikke bliver
begravet. Der har ikke været meget plads og vil man ikke give køb på
kommunale grunde, må de private grunde stå for.
I Udlejre (Også kaldet Ølstykke Stationsby) har byen
betalt en stor pris for udbygningen. Onde tunger fortæller at DSB gav en
pris for at grave banen ned igennem byen, men at dette tilbud afsloges til
fordel for den nuværende løsning, som resulterede i de smukke
plankeværk (i folkemunde kaldet Fort Knox) og en ny vejføring gennem
byen.
Nu står den der så - den nye bane. Lad os håbe at det
er prisen værd. Dette afsnit skal ikke tolkes, som om at jeg er imod
udvidelsen, men den folkelige debat som burde gå forud for så stort et
anlægsarbejde, var nærmest ikke eksisterende.
Beliggenhed
Hvordan finder jeg den nye station. Ja hvis du i bil
kommer til Ølstykke så lad være med at kigge på skiltene i byen.
Verdenshjørnerne har det med at blive fortolket frit her i byen, hvis man
fristes til at følge skiltene. Kør til Stenløse og følg
Frederikssundsvejen (Rute 211) mod Stenløse, så kan du ikke undgå at
finde den.
Fremtiden?
Store Rørbæk mistede sit trinbræt i 1989.
Frederikssund kommune planlægger så meget. En af tingene kunne vise sig
at være en ny by. Egentlig fik man kun trinbrættet som en slags
kompensation for den mistede Midtbane. Hvad den kommer til at hedde står
åben.
En anden ting, som brugerne ser frem til er
introduktionen af SA-togsæt på Frederikssundsbanen. Indvielsestoget var
af den type, men plandrift rækker vognparken ikke til endnu. Da
strækningen er lagt for had fra centraladministrationen, står denne
strækning sidst i køen for tildeling af de nye togsæt.
|